GME Groninger Mozart Ensemble

Het GME

Over het Groninger Mozart Ensemble

In 2018 maakten studenten van de Hanzehogeschool een documentaire, waarin u kennismaakt met ons ensemble. Klik hier om te kijken (18 minuten).

Zingen in een koor of spelen in een orkest, dat kan in heel veel gezelschappen maar beide in één vereniging, daarin is het Groninger Mozart Ensemble heel bijzonder. Wij beleven veel plezier aan de uitvoeringen die we twee keer per jaar geven. In de voorafgaande repetities is er zowel tijd voor koor en symfonieorkest afzonderlijk als voor het gezamenlijk muziek maken. Daardoor leren koor- en orkestleden hun bijdrage goed op elkaar af te stemmen nog vóór de generale repetitie.

Ons repertoire is niet beperkt tot Mozart ofschoon de naam dat doet vermoeden. Ook werk van Mozarts tijdgenoten en latere componisten komt volop aan bod. Nog een mogelijk misverstand over de naamgeving: bij een ensemble denken we vaak aan een klein en hecht gezelschap. Hecht zijn we zeker maar niet klein. Op volle sterkte brengen we een volledig symfonieorkest van zo’n vijftig musici en vijftig koorleden op het podium.

Verdere informatie over het GME, de concerten en de contactmogelijkheden voor geïnteresseerden in lidmaatschap of vriendenkring vindt u onder "Meedoen" en "vriend worden". 

Kijk hier naar onze video.

 

Muzikale leiding

Joël Smits

Dirigent van het GME is Joël Smits. De koorrepetities staan onder leiding van Vincent Hensen. Beiden staan ze na hun conservatorium opleiding volop in de uitvoerende muziekpraktijk. Daardoor weten ze uit ervaring wat het betekent om te zingen en een instrument te bespelen. Intensief onderling contact is uiteraard nodig om een maximaal resultaat te behalen.

 

De repertoirekeuze is in handen van de Artistieke Commissie waarin zowel leden als dirigent en koorrepetitor hun inbreng hebben.

 

Afbeelding:  Joël Smits        foto: Rob  Meijer

     Afbeelding: Vincent Hensen-Oosterdijk

 

Het GME vanaf 1975

Het Groninger Mozart Ensemble (GME) is in 1975 opgericht door enkele oud-leden van het Groninger studenten-muziekgezelschap Bragi. Zij kwamen elkaar tegen tijdens de Mozartwoche in Salzburg en wilden in ensemblevorm muziek maken. Op voorstel van de initiatiefnemers, Hans Torringa en Jan Marrink, werd het uitvoeren van vooral onbekende werken van Mozart het doel van de nieuwe vereniging. In 1976 werd ook een koor gevormd. Hans Torringa, gynaecoloog van beroep, dirigeerde het ensemble de eerste dertig jaar.

Vooral in de jaren negentig vonden steeds meer goede amateurmuzikanten hun weg naar het GME. Tegenwoordig telt het gezelschap ongeveer honderd leden. Het programma is in de loop van de tijd verbreed tot werken van ook andere componisten uit zowel de Klassieke periode als de Romantiek. Een overzicht van alle uitgevoerde muziek vindt u onder Concertarchief.

Marinus Verkuil nam in 2004 het stokje over van Hans Torringa. Onder zijn enthousiaste muzikale leiding ontwikkelde het ensemble zich verder. Door zijn werkzaamheden aan het Prins Claus conservatorium bracht hij behalve dirigeerervaring en kennis van de muziekgeschiedenis ook jonge musici binnen bij het Groninger Mozart Ensemble.

Onder leiding van Torringa en Verkuil vonden bijzondere projecten plaats. Zo trad het ensemble naar buiten met opera´s (heropening van de Stadsschouwburg met Mozarts La Finta Semplice) en theatervoorstellingen (i.s.m. Henk van Ulsen en Frank Groothof) en ondernam het tournees naar Frankrijk, België, Duitsland, Engeland en Hongarije (met maar liefst tweeduizend toehoorders in de Mátyás Templom in Budapest). Bijzonder was ook de wereldpremière in 2006 van J. van Vugt: Beschaduwde muren en in 2017 Tsjechische muziek uit de 18e en 19e eeuw met onder andere de niet eerder in Nederland uitgevoerde Missa Solemnis van Jan August Vitásek.

In het voorjaar van 2017 droeg Marinus Verkuil de muzikale leiding over aan Joël Smits. Joël Smits wil het ensemble en de verschillende instrumentgroepen en koorstemmen daarbinnen uitdagen nog beter te worden. Mede om deze reden werd onder zijn leiding in het voorjaar van 2018 Flos Campi van Vaughan Williams uitgevoerd daterend uit 1925 samen met enkele Engelse a capella stukken voor het koor. Daarnaast blijft uiteraard het werk van Mozart en zijn tijdgenoten aan bod komen met in 2018 weer het Requiem van Mozart en ook delen uit zijn operawerk.